De geschiedenis van Eindhoven Airport

Van één grasbaan naar een compleet vliegveld: dat is de geschiedenis van vlieghaven Eindhoven in een notendop. U kunt het zich bijna niet voorstellen: zeker niet nu hier elk jaar steeds meer vliegtuigen opstijgen en landen. Eazzypark vertelt u vliegensvlug over de belangrijkste jaren in de geschiedenis van vliegveld Eindhoven.

De grasbaan Welschap
In 1932 werd de luchthaven in Eindhoven geopend. Nou ja, vliegveld… Er was meer sprake van een grasbaan. Het was een initiatief van onder andere Frits Philips (van Philips), die zelf fervent sportvlieger was. Destijds droeg de vliegbasis Eindhoven de naam ‘Welschap’. In september datzelfde jaar werd er een vliegclub opgericht, namelijk ‘de Noord-Brabantse Aero Club (NBAC). Deze club werd later opgesplitst in de ‘Eindhovense Aero Club-motorvliegen’ en de ‘Eindhovense Aero Club-zweefvliegen’. Dagelijks werd er gevlogen van Welschap naar Rotterdam, Amsterdam, Twente en Groningen.

In en na de oorlog
Na de invasie van de Duitsers in 1940 kreeg het vliegveld drie verharde banen en werd ‘flughafen Eindhoven’ voorzien van een professionele uitstraling en militaire status. Er werden bunkers en hangars gebouwd voor de Duitse militairen. Hoewel er nu niets meer over is van de start- en landingsbanen van die tijd, hebben de Duitsers toch een belangrijke rol gespeeld in de bouw en geschiedenis van Eindhoven Airport.

Eind 1944 werd het vliegveld bevrijd door Amerikaanse militaire parachutisten (zogenaamde paratroepers) tijdens de operatie Market Garden. Tot 1952 werden Amerikaanse en Britse eenheden hier gestationeerd. Hierna werd de vliegbasis overgenomen door de Nederlandse Luchtmacht. De bedrijven Philair (van Philips) en KLM gebruikten airport Eindhoven veelvuldig, net als de brandweer en helikopters.

En toen?
In de jaren ’80 werd er een nieuwe startbaan aangelegd om geluidsoverlast voor omwonenden in o.a. Woensel (nu onderdeel van Eindhoven) tegen te gaan. In Veldhoven had de nieuwe startbaan het tegenovergestelde effect. Dat is ook niet zo gek, want vanaf 1985 vertrokken er steeds meer burgervluchten vanaf Eindhoven Airport. In verband met de toenemende drukte werd er in 1984 al een nieuwe aankomst- en vertrekhal gebouwd. In 2002 kwam prijsvechter Ryanair naar de luchthaven. Wizz Air en Transavia volgden in 2006. In 2005 werd de terminal verder uitgebreid en in 2013 opnieuw.

Eindhoven Airport is inmiddels het tweede grootste vliegveld van Nederland (na Schiphol) en heeft meerdere winkels en horecagelegenheden. Op de eerste verdieping van de terminal van Eindhoven Airport vindt u een Tulip Inn hotel.

Zelf vliegen vanaf Eindhoven Airport?
Gaat u binnenkort zelf naar Eindhoven Airport, omdat u een trip heeft gepland? Probeer onze services dan eens uit! Op ons beveiligde terrein kunt u uw auto kwijt zolang als u maar wilt. Bij terugkomst op het vliegveld van Eindhoven kunt u ons bellen zodra u uw bagage heeft opgehaald. Wij rijden uw auto dan voor bij de betreffende aankomsthal. Lees meer over Eazzypark valet service.